Monday, April 19, 2010

1 litre of tears.....20 april 2010

assalamulaikum...mesti kawan2 saya terpikir ape 1 litre of tears ni??huhu.....sebenarnya ini adalah cerita jepun yang saya tgok semalam...cerita ni sangat2 sedih,mana tak nya dari awl saya tgok sampai akhir asyik nangis...pagi2 bangun mata bengkak...tapi cerita ni saya dapat banyak input dalam menjalani kehidupn seharian kita.....kawan2,tgok la crita ni....saya masih ingat,dalam cerita ni menggmbarkan bagaimana dia berusaha untuk hidup?kekuatan hati dan tenaga dalam menjalani kehidupan selama 3 tahun..perempuan dalam cerita ni menghidap penyakit yang tidak dapat diubati iaitu penyakit pengecilan otak kecil yang mana tidak boleh berhubung dengan sum-sum tulang belakang dan kesan nya akan terjadi dengan perlahan-lahan..bermula dengan jalan bergoyang,x dapat menagak jarak,x boleh berkomunikasi dan seterusnya akan menghabiskan hayat di atas kerusi roda dan katil....byak sgt2 memberi saya kesan...yela la sampai saya nangis...hanya allah yang tahu bahawa betapa aku bersyukur kerana aku tidak mendapat penyakit camtu..bagaimana la perasaan bila aku terpilih untuk mendapat penyakit tu???mesti x berdaya seperti perempuan yang dalam cerita 1 litre of tears..mesti 2 or 4 litre air mata ku.....huhuhu..sape2 yang x tgok cite tu..mmg rugi....bagi saya cerita yang memberi kta sejuta harapan untuk hidup dalam dunia ni andai kita mengetahui kita akan disahut seruan ilahi....kita akan merasa bagaimana kalau kita boleh memutarkan masa2 yang telah berlalu ke masa kini........
dalam cerita ni bnyak memberi kesedaran bgaimana kasih sayang ibu dan bapa dalam menjaga,memberi kasig sayang dan tabah dalma menghadapi dugaan dalam hidup,bagaimana penerimaan kawan2 yang selama ni menjadi sahabat,kesush yg dihadapi apabila berkerusi roda untuk ke sekolah,dengan pergerakan yang lambat,mmbuat kawan kita lambat ke kelas,macam2 diungkapkn dalam cerita ni.......hubungan adik-beradik....yang malu dengan adanya kakak yang cacat dan banyak lagi la....tgok la cerita ni...


disamping itu,sekarang da 3 minggu lagi nak berakhir semester ni,saya sangat risau kerana subjek furniture saya x d proceed..dapat ke saya skor yg terbaik sem ni??dapat ke tak semua tu dah d tentukan oleh allah swt...kita semua kena berusaha untuk mendapat yang terbaik...harapan agar saya dapat mengekalkan pointer saya...huhuhu...

p/s:masih memikir kn siapa hamba allah yang dapat memilik hatiku ini??
wujudkah hamba allah itu??waalahuallam.....::-))

1 comment:

  1. iKa pun suka giler kat criter tuh
    nanges jugak hahaha
    mmg crita tu bagus utk mngingatkan kita

    hmm..wujud Dee, cuma dia akan datang bila masa yang sesuai utk mlengkapkan kekuranganmu :)

    ReplyDelete