Sunday, April 25, 2010

hari ahad 25hb42010

assalamualaikum wbt...hari saya bangun cm biasa...melihat sinaran matahari yang terbit dari ufuk timur....hari ni saya mula perancangan dengan niat nak g survey kain untuk buat saya puyer packaging.....(masih dalam proses,blum siap lagi)huhu....saya pon memulakan survey saya dengan first saya pi kdai kain JAKEL yang baru bukak kat SEK7..bukan main ramai lagi hamba allah yang berpusu-pusu ke sana..saya pon x tau kenapa...mybe da yang datang semata-mata nak dapatkan harga rendah..saya terbaca poster yang menyatakan diskaun sebanyak 85% setiap pembelian..mana la x menarik golongan ibu-ibu dan org dewasa untuk pergi kesana dengan promosi macam tu walaupon x tau sebenar nya ape yang di diskaun oleh pihak jakel tersebut...rmai..tuhan sahaja yang tahu keadaan nya....tapi saya mind set dalam pemikiran ckp mybe hari cuti minggu ko sebab tu ramai cm nio....nk suh hati saya x beserabut dengan makhluk allah yang bernama manusia.......saya pi sana dengan kawan saya yati...sian dia pnat meneman saya seharian smpai ke petang....memulakan langkah menuju ke JAKEL baru ni,dengan bangunan yang separuh siap n not full finish siap membimbangkan saya kalau ada-ada ape yang berlaku.....harapnya x de la bnda yang x baik berlaku.....saya pon hairan kenape JAKEL ni terlalu awal memulakan operasinya sdangkan keadaan bangunan belum boleh dikatakan senang nak berjalan tanpa rase bimbang...huhu.nasib baik masuk je bangunan dia rase aircon sejuk..alhmdunillah nikmat dari allah swt....
tanpa membuang masa saya terus ke tempat yang saya nak pergi di floor 3....saya terpikir mana x yer org datang berpusu-pusu ke sini sbb kain-kain yang diorang buat promosi semua kain-kain baru dan harga nya berpatutan......seronak saya melihat gelagat ibu-ibu yang sibuk memilih kain-kain yang betul2 menepati citarasa diorang..nanti kalau tersalah pilih sedih la...jadi rambang mata tau kalau saya pon....saya akan jadi rambang mata dalam memilih kalau bnyak sangat yang cantik-cantik...tsesungguh allah cintakan keindahan..seperti mana perasaan itu wujud dikalangan setiap hamba Nya.....berbalik kepada cerita saya tadi,saya pon pilih kain yang saya nak tapi kebanyakan warna kain kat situ x sampai lagi dan dalam proses penghantaran ke sini......tapi da la kain berwarna biru yang berharga 6.80 semeter...kain tu seakan-akan kain yang akan saya jadikan beg tersebut...huhu.....saya cuba testing kat seorang salesgirl kat situ,saya tanye:kak,harga ni boleh kurang lagi ke???akk tu menjawab tu dah harga borong dik...dia mmg bwat promosi harga tue..dh murah dah tu,.....hati saya selepas mendengar ape yg akk ckp saya rasa baik saya survey je dlu..mane tau pas2 ni jumpa kat kedai kain lain dengan harga yg murah skit...(bukan apa saya skrg mengalami krisis wang tahap melampau...sebb tu kena bajet bape yg nak beli..huhu..bukan kedekut)saya cakp kat yati jom la kita ke NAGOYA kat PAS....dalm kepanasan dunia saya redah menuju ke PAS....setelah sampai saya pon menuju ke NAGOYA....tgok puyer tgok,round puyer round jumpa sebijik dengan kain yang saya jumpa kat jakel..rupa2 yer mmg harga di 6.80 gak...pandai jakel buat promosi...huhuhu....itulah strtegi dalm perniagaan....pada pendapat saya mybe kain saya tu bukan dalam golongan 85% tu,kain lain rupa nya..tu sekadar iklan dan cara-cara nak menarik minat dan sebahagian dari marketing untuk menarik golongan masyarakat datang ke kedai tersebut....ingin saya katakan mmg menjadi dia puyer bahangian promosi....tapi saya rase x lame benda ni dapata bertahan sebb manusia mula-mula je jadi teruja nntu selepas itu baru tersedar bahawa tu adalah strategik nk menarik pelanggan....itulah dinamakan manusia....huhu.....

tapi boleh la saya ckp lepas ni jakel puyer promosi saya suka..lepas survey puyer survey,bnyak yg kedai saya nak pi x bukak..baru saya sedar hari ni hari ahad..patut la salah hari saya pi..takpe mybe da hikmah...perut dah lapar ape lagi saya pon singgah kat kdai makan kat PKNS puyer kompleks...ingatkan makanan kat situ murah tapi rupa2 mahal dan mmg mahal...kalau saya tahu saya makan dalam UiTM je....kat dc..lagi best.....byangkan saya amik lauk ayam dan nasi dan kuah n air kosong dah 5.40...bg saya mahal la sebb kalau setakat apa yang saya amik tu dalam 4.00 kalau dia bagi pon dh berpatutan....berdasarkan tempat....huhuhu....tkpela lagipon dh masuk perut..huhu..x kan nak muntah balik kan.....nmpak nya saya kena berhati-hati la lpas ni......(:-)...
nnti saya sambung..nak g solat maghrib dan meting jap lagi...walaupon time2 exam skrg...nak bwat cm ne..kena jlnkn responsibility gak....k....assalamualaikum

No comments:

Post a Comment